Polskie motory WSK ...strony Fenixa (str. główna "WSK by fenix")...

Jak wzmocnić silnik WSK 125 ?



Silnik S01 był i jest tak popularny w Polsce, jak same motocykle WSK 125 . Wszystkie powojenne motocykle klasy 125 były wyposażone w te silniki. Mimo wielokrotnych modernizacji, podstawowe elementy pozostały w nie zmienionej formie. Pierwsze silniki S01 uzyskiwały zaledwie 4 KM przy 4200 obr/min. W 1956 roku zwiększono stopień sprężania do 6,5 i podniesiono prędkość obrotową silnika , co pozwoliło na wzrost mocy do 4,5 KM przy 4800 obr/min. Pod koniec 1957 roku wprowadzono znaczne usprawnienia silnika S01. Zastosowano cylinder i głowice zupełnie nowej konstrukcji (o znacznie powiększonej powierzchni ożebrowania), ponownie zwiększono stopień sprężania (do 6,85), podniesiono prędkość obrotową i zwiększono moc silnika do 5,5 KM przy 4900 obr/min. Zastosowano również nowy gażnik o średnicy gardzieli 20mm(G20). W póżniejszym okresie w motocyklach WSK M06 zwiększono jeszcze kilkakrotnie podstawowe parametry - standartowa moc wzrosła do 7,5 KM. Przedstawmy kilka rozwiązań pozwalających na powiększenie mocy silnika S01.Usprawnienie te nie wpływają ujemnie na konstrukcję i żywotność silnika, albowiem w znacznym stopniu oparte są na poprawianiu fabryki , a nie na nieodwracalnym przerabianiu części a powrót do pierwotnego stopnia sprężania wymagać będzie tylko zastosowania grubszej uszczelki pod głowicę.
A ile dodatkowej mocy zyska nasz silnik? Nie tak dużo! Moc zwrośnie się o ok. 15-20%, a to poprawi dynamikę i pozwoli na szybszą jazdę o kilka kilometrów na godzinę. Zabierając się jednak do tego musicie wiedzieć, że opisane działania są pracochłonne, a od ich dokładności wykonania zależy efekt końcowy.

Cylinder

Przeróbki obejmować będą korygowanie , szlifowanie i polerowanie kanałów: ssącego ,przepłukującego i wydechowego. Czynności te spowodują powiększenie kanałów(szlifowanie) oraz nadanie im możliwie wysokiej gładkości (polerowanie). Uzyskanie dziki temu zmniejszenia oporów przepływu odbije się korzystnie na stopniu napełnienia cylindra zasysaną mieszanką i stopniu oczyszczania komory spalania z gazów spalinowych. Prace przy cylindrze można podzielić:

Pierwszą rzeczą jaką należy zrobić jest wycięcie z kartonu podkładki z otworem dokładnie odpowiadającym zewnętrznej średnicy cylindra (w części wpuszczanej w blok silnika) i czterema otworami na śruby mocujące cylinder(szpilki). Po posmarowaniu tuszem lub olejem powierzchni przylgni cylindra z blokiem silnika w obu elementach, wyciętą podkładkę ostrożnie zakłada na szpilki i cylinder. Po zdjęciu cylindra i podkładki na obu jej stronach zauważyć można odbity obrys kanałów przepłukujących. Zauważyć można zachodzenie na siebie kanałów. Progi takie powodują niekorzystne zahamowania i zawirowania mieszanki przy przepłukiwaniu. Jeżeli wiadomo już, co trzeba wypiłować i w jakim miejscu, należy upewnić się jeszcze (przez wzrokowe, szacunkowe sprawdzenie),czy aby nie nastąpiło niebezpieczne pocienienie ścianki kanałów cylindra, która nie powinna być cieńsza niż 2 mm. Przeróbka kanałów polega na nadawaniu im jak największej gładkości przez kolejne polerowanie coraz drobniejszym papierem ściernym. W początkowej fazie wygładzania można użyć do tego celu wiertarki lub szlifierki w wałkiem giętkim i kilku miniaturowych tarcz ściernych. Jeżeli jednak nie posiadacie takich urządzeń, to czynność tę można wykonać przy pomocy małych pilników o różnych kształtach.

Głowica

Dla zwiększenia stopnia sprężania należy stoczyć głowicę na płaszczyżnie styku z cylindrem o ok. 1-2,5 mm. Kolejna czynność, to zastąpienie zwykłej uszczelki pod głowicę (zwykle o grubości 1-2 mm) uszczelką z miękkiej blachy miedzianej lub aluminiowej o grubości 0,25-0,50 mm. Przed założeniem tej uszczelki warto również dotrzeć wzajemne płaszczyzny styku cylindra i głowicy. Docieranie to można wykonać przy użyciu drobnej pasty do docierania.

Gażnik

Gażnik o średnicy gardzieli 20 mm (G20), warto rozwiercić do średnicy 21-22 mm (dopasowując jednocześnie otwór wewnętrzny króćca do tej nowej, większej średnicy). . Do gażnika należy zastosować większą główną dyszę paliwa 0,80 - 0,85 mm (fabrycznie montowane były 0,73 mm).

Układ wydechowy

Zjawisko dyfuzji wykorzystane w układzie wydechowym silnika S01 może wpłynąć na zwiększenie mocy średnio o 0,3-0,4 KM, w porównaniu do silnika z długą rurą wydechową i fabrycznym tłumikiem. Zjawisko to polega na spadku ciśnienia i obniżaniu temperatury gazów w stożkowej komorze (dyfuzor) umieszczonej zaraz za skróconą rurą wydechową. Efekt ten też można uzyskać w dwojaki sposób. Po pierwsze, usuwając pierwszą (od strony rury wydechowej) wewnętrzną przegrodę w tłumiku. Drugi sposób, to wykonanie dyfuzora i umieszczenie go między pomiędzy rurą wydechową i specjalnie zrobionym do tego celu nowym tłumikiem. W tym przypadku należy skrócić nieco rurę wydechową (do długości ok. 32-36 cm). Po dokonaniu tej przeróbki stopień hałaśliwości wzrośnie niezauważalnie.

Instalacja zapłonowa

Do przerobionego silnika można zastosować świece o wyższej wartości cieplnej (Iskra F95). Jednak ta zmiana nie zmienia w żaden sposób mocy silnika. Ustawienie zapłonu należy dobrać drogą prób - powinno ono wynosić ok.3,5-4 mm przed GZP, ale doświadczenie uczy że to może być również nieco poniżej 3 mm - wypróbuj indywidualnie.

Napęd

Do tak przerobionego silnika można zastosować większą zębatkę zdawczą. Na przykład o 13 zębach zamiast fabrycznej z 12 zębami. Po prawidłowym wykonaniu wszystkich opisanych tu czynności, moc silnika powinna wzrosnąć o ok. 15-25%.

-------------------------------------------------
na podstawie artykułu Tomasza Szczerbickiego - "Świat Motocykli" 12/96


Powrót do strony głównej "Polskie motocykle WSK (strony fenixa)"